måndag 4 februari 2013

VAB-måndag

Idag tog både jag och Alfred lite sovmorgon, åt frukost och hängde med moster Lia som var ledig från jobbet. När hon skulle middagsvila passade jag på att stoppa Alfred i vagnen, gå till affären och handla, gå förbi Anna och knarka Oscar-bebis och sen hem igen och fixa lunch. Jag är nog även inne på min 5:e maskin med tvätt idag och har två kvar. När Fredrik väl kom hem provade jag ett LCHF-recept av Anna på Matmuffins. Succé om ni frågar mig...

Jag gjorde mina med svarta oliver, soltorkade tomater, salami och oregano, men här är receptet:

Ingredienser:
Du behöver:
16 muffinsformar av folie (mazarinformar) eller silikon.
Alternativt en muffinsplåt av teflon.

Basrecept:
8 st Ägg
1 dl Grädde
1 dl Keso eller Kesella
1 dl Riven Ost, gärna smakrik
1 tsk Bakpulver
Salt och Peppar

Exempel på Fyllning:
Fetaost, Oliver, Soltorkade Tomater, Knaperstekt Bacon, Kryddig Korv, Svamp, Purjolök, Skinka, Färska Örter, Kryddor osv osv.

Matmuffinsen går att kombinera i det oändliga. Det är egentligen bara fantasin som sätter gränser! Så prova er fram med olika smaker =)

Gör så här
Förbered din fyllning, stek om det behövs, skiva, hacka osv. Blanda ihop äggen, grädden, keso/kesella, riven ost, bakpulver, salt och peppar. Blanda ner din fyllning och eventuell annan krydda om så önskas.

Häll upp i muffinsformar/muffinsplåt och grädda i 25 minuter på 175°C.

PS. Kan tala om att muffinsplåten i teflon är totalförstörd, det bara går INTE att få den ren. Tips mottages tacksamt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar